Header groot test

Wat is slaapwandelen?

Lekker gewassen, tandjes gepoetst, verhaaltje voorgelezen en heerlijk ingestopt. Tijd om de dag af te sluiten en te gaan slapen. Meestal gaat het zo, maar niet voor ieder kind betekent dit het einde van de dag…. Sommigen gaan nog aan de wandel.

Slaapwandelen is het opstaan en gaan lopen terwijl uw kind slaapt. Uw kind gedraagt zich hierbij alsof het wakker is, dat wil zeggen de ogen zijn open en hij/zij kan wat mompelen. Veel ouders denken dan ook dat het kind wakker is maar als u de volgende ochtend vraagt naar zijn/haar ‘uitstapje’ dan weet het kind zich er weinig tot niets van te herinneren. Het slaapwandelen vindt meestal plaats in het eerste deel van de nacht.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor slaapwandelen bij uw kindje. De kans is groter dat uw kind gaat slaapwandelen als u dat vroeger zelf ook heeft gedaan, met andere woorden erfelijkheid speelt een rol. Daarnaast kunnen factoren als vermoeidheid, slaapgebrek en spanning de kans vergroten op slaapwandelen. Tot slot speelt ook leeftijd een rol, kinderen slaapwandelen vaker dan volwassenen.

Hoe vaak komt slaapwandelen voor?

slaapwandelenSlaapwandelen komt bij kinderen regelmatig voor, tussen de 15% en 33% van de kinderen slaapwandelt wel eens. 1 op de 30 kinderen slaapwandelt regelmatig. Slaapwandelen komt bij jongens vaker voor dan bij meisjes, waarom dat zo is, is niet duidelijk.

De kinderen die slaapwandelen zijn meestal tussen de 4 en de 12 jaar oud, maar het kan in principe op iedere leeftijd voorkomen. Bij veel kinderen wordt het slaapwandelen minder naarmate ze ouder worden. De meeste kinderen groeien er uiteindelijk overheen.

Wat zijn de kenmerken van slaapwandelen?

Gaat uw kindje slaapwandelen dan gebeurt dit meestal binnen 1 tot 3 uur nadat hij/zij in slaap is gevallen. Het slaapwandelen duurt meestal 5 à 15 minuten maar kan in sommige gevallen wel een uur aanhouden. Andere kenmerken van slaapwandelen zijn dat uw kind:

  • De ogen open heeft maar met een glazige wat afwezige blik naar u kijkt
  • Mompelend en onsamenhangend antwoord geeft op vragen die u stelt
  • Dingen zegt die het niet zou zeggen als hij/zij wakker is
  • Gekke dingen doen zoals de deur openmaken en naar buiten lopen
  • Een slechtere coördinatie heeft dan overdag
  • In een diepe slaap is en weinig tot geen controle heeft over de handelingen die hij/zij uitvoert
  • Op rare plaatsen in huis kan gaan plassen of ergens gaat liggen en verder slapen
  • Erg moeilijk wakker te maken is

Oudere kinderen zijn tijdens het slaapwandelen vaak wat onrustiger dan jongere kinderen.

Wat kunt u zelf aan slaapwandelen doen?

Vermoeidheid en slaapgebrek kunnen het slaapwandelen verergeren, daarom is het verstandig ervoor te zorgen dat uw kindje voldoende uitgerust is. Slaapwandelen voorkomen is echter moeilijk. Omdat uw kindje een verminderde controle over de coördinatie heeft tijdens het slaapwandelen, kunt u wel maatregelen treffen om het slaapwandelen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden:

  • Zorg voor zo min mogelijk rondslingerende spullen op de grond in de slaapkamer, dit voorkomt de kans dat uw kleintje struikelt en valt
  • Sluit het raam op de kamer van uw kind af (eventueel met een slot) om te voorkomen dat uw kind uit het raam klimt
  • Doe de buitendeur op slot zodat uw kind niet per ongeluk naar buiten loopt
  • U kunt een belletje aan de slaapkamerdeur maken die afgaat als uw kind de deur openmaakt. Van geluiden worden kinderen meestal echt wakker en u hoort het als uw kind gaat wandelen
  • Er bestaan speciale sensormatten waarbij een alarm afgaat als uw kind erop gaat staan. Ook van dit geluid wordt uw kind meestal wakker
  • Maak gebruik van een traphekje (met een extra sluiting) zodat uw kind niet van de trap kan vallen
  • Een hoogslaper of een half hoogslaper is geen aanrader voor kinderen die slaapwandelen

Wanneer u uw kind weer rustig naar bed begeleidt, zal uw kind meestal weer rustig verder slapen. Het is niet nodig om uw kind wakker te maken. De meeste kinderen gaan ’s nachts maar één keer aan de wandel. Een heel klein deel zal vaker per nacht zijn bed uit komen en slaapwandelen.

Slaapwandelen neemt vaak toe in periodes waarin uw kind last heeft van spanning, bijvoorbeeld vlak voor hun verjaardag, spannende feestjes en rond Sinterklaas. Routine, dus een vast (ontspannend) slaapritueel en vaste slaaptijden, kan helpen om te zorgen dat uw kind minder last heeft van slaapwandelen.

Wanneer kunt u beter naar de dokter gaan?

De meeste kinderen hebben geen last van hun nachtelijke uitstapjes en een behandeling is in deze gevallen dan ook niet nodig. Heeft uw kind wel last van het slaapwandelen of neemt de frequentie toe dan kan het verstandig zijn om naar uw huisarts te gaan. Ook kan een kortdurende periode van begeleiding door een psycholoog effect hebben en het slaapwandelen verminderen.

Medicijnen voorschrijven bij kinderen die slaapwandelen heeft niet de voorkeur en zal alleen worden gedaan als uw kind grote nadelige gevolgen ondervindt van het slaapwandelen.

slaapwandelenExtra informatie

Het kan gebeuren dat uw kind onrustig en boos wordt als het u iets duidelijk probeert te maken tijdens het slaapwandelen en u begrijpt hem/haar niet. Beste advies is om niet tegen uw kind in te gaan en het weer rustig richting zijn/haar bed te begeleiden.
Alle kwaaltjes van a tm z onder 23062016